کد مطلب:276410 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

شباهت به یوسف
یوسف علیه السلام زیباترین اهل زمان خود بود. قائم علیه السلام نیز زیباترین اهل زمان خود می باشد، چنان كه در بحث جمال آن حضرت گذشت.

یوسف علیه السلام مدتی طولانی غایب شد تا این كه برادران بر او داخل شدند پس آنان را شناخت در حالی كه آن ها او را نشناختند. [1] .

قائم علیه السلام نیز از خلق غایب شده، در عین حالی كه در میان آن ها راه می رود و آنان را می شناسد ولی آن ها او را نمی شناسند، كه در بحث غیبت آن حضرت در حرف «غ» گذشت.

یوسف علیه السلام، خداوند امرش را یك شبه اصلاح فرمود، كه پادشاه مصر آن خواب را دید. قائم علیه السلام نیز، خداوند متعال امرش را در یك شب اصلاح می فرماید، پس در آن یك شب یاران آن حضرت را از بلاد دور جمع می كند.

شیخ صدوق در كمال الدین از حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام روایت كرده كه فرمود: در صاحب این امر شباهتی از یوسف علیه السلام هست و آن این كه خداوند - عزّوجلّ - در یك شب امر او را اصلاح می فرماید. [2] و از پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله مروی است كه فرمود: مهدی از ما اهل البیت است، خداوند امر او را در یك شب اصلاح می كند. [3] .

یوسف علیه السلام دچار زندان شد، وی گفت: «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ»؛ [4] پروردگارا! زندان برایم خوش تر از چیزی است كه اینان مرا به آن فرا می خوانند. قائم علیه السلام نیز، در حدیثی كه از حضرت امام باقرعلیه السلام آوردیم چنین آمده كه فرمود: در صاحب این امر سنّتی از موسی و سنّتی از عیسی و سنّتی از یوسف و سنّتی از محمدصلی الله علیه وآله هست - تا آن جا كه فرمود -: و امّا سنّت از یوسف، زندان و غیبت است. [5] .



[ صفحه 273]



می گویم: ای دوست پیرو خاندان عصمت از این بیان عبرت بگیر و در عظمت مصیبت و محنت مولایت، اندیشه كن كه دنیا با همه فراخی و زمین با همه پهناوری اش برای او زندان شده، به طوری كه از ستم معاندین و مخالفتشان ایمن نیست. از درگاه خداوند متعال می خواهیم كه فرجش را تعجیل و خروجش را سهل و آسان گرداند.

یوسف علیه السلام چند سالی در زندان ماند. و امّا قائم علیه السلام، ای كاش می دانستم كه چقدر در این زندان غیبت به سر خواهد برد و كی بیرون خواهد آمد!

یوسف علیه السلام از خاصّ و عامّ غایب شد و از برادرانش مخفی ماند، و امر او بر پدرش یعقوب مشكل شد با این كه مسافت میان او و خاندان وشیعیانش نزدیك بود - چنان كه در حدیث آمده -.

قائم علیه السلام نیز - چنان كه در حدیث دیگری آمده - همین طور است. در كمال الدین از حضرت امام باقرعلیه السلام در بیان شباهت حضرت قائم علیه السلام به جمعی از پیغمبران چنین است: و امّا شباهت او به یوسف بن یعقوب علیهما السلام، غیبت از خاصّ و عامّ، مخفی بودن از برادران و پوشیده شدن امر او از پدرش یعقوب پیغمبرعلیه السلام با وجود نزدیك بودن مسافت بین آن حضرت با پدر و خاندان و پیروانش.... [6] .

می گویم: اخباری كه دلالت می كند بر این كه آن حضرت - عجّل اللَّه فرجه الشریف - با ما است و بر احوال ما آگاه می باشد، بسیار است كه شاید بعضی از آن ها را در این كتاب بیاوریم، ان شاء اللَّه تعالی.


[1] كمال الدين: 329:1.

[2] كمال الدين: 329:1.

[3] بحار الانوار: 280:52.

[4] سوره يوسف، آيه 33.

[5] كمال الدين: 329:1.

[6] كمال الدين: 327:1.